söndag 22 januari 2012

Tips tas tacksamt emot !

Vad gör man med en snart 1-åring som bits ??
Senaste veckan har Älva börjat bitas när hon blir arg..
Nu för en stund sen så gillade hon inte att jag skulle ta av henne pyjamasen och bet mej i axeln.
Förstår hon ens vad hon gör ? Hon är ju så liten.. Är ju lite skillnad om en 2,5-åring gör det känns det som. Bästa motgiftet är ju att bita tillbaka.. men det kan jag ju inte göra.. eller ?! 
Vill ju inte ha en liten "bit moster" så har ni några tips tas de tacksamt emot !

Nu blir det en dusch och sen ut och aktivera Skrollan. 
Snön är ju förvandlad till slask så nåt annat får det bli.

Ha en bra dag alla människor !



6 kommentarer:

  1. Vinnaren av veckans blogg finns uppe nu!kolla ifall det blev du eller anmäl dig till den nya omgången här:
    http://anneliih.blogg.se/2012/january/veckans-blogg-7.html#comment

    SvaraRadera
  2. Hej Lina!

    Iris var med en liten "bitis" & en "dra-i-håret" tjej. Tyckte verkligen att det var jobbigt. Det var ofta mig hon bet, inte andra barn, drog barn i håret. När hon bet mig så sa jag lugnt till att så får man inte göra för det gör ont på mamma, sedan sa jag att vi skulle pussas istället.
    Men när hon gjorde något "illa" mot ett annat barn sa ag faktiskt till ordentligt (hände en gång, sedan inte igen).

    Hoppas det är en övergångsfas, inte så lätt för en 1-åring att göra sig förståd. Vet att jag tyckte det va skönt att veta att "bit-barn" finns över allt & att det inte är något galet man gjort.

    Trorinte man skall göra en jätte-grej av det! Mer markera, om det inte är så att hon biter ett annat barn. Då tror jag man får säga ifrån.

    Kramkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att din var likadan, haha :) Ja du förstår.
      Än så länge är det bara mej hon gått på, har hänt 3 gången kanske.
      Är ju oftast när hon blir arg, tex på skötbordet (hon hatar att byta blöja)

      Nää hon är ju så liten, det är ju det som gör det så svårt. Är ju säkert frustrerande för henne att inte kunna uttrycka sina känslor och därför bits hon säkert, men vill ändå att hon ska veta att det INTE är okej.
      Sa ju till henne på skarpen att så får man inte göra.. gjorde ju svinont så jag skrek ju till.

      Så länge hon inte biter andra, för då hoppas jag att den andra biter tillbaka.
      Har fått höra på massa stället att det är bäst sättet att få dom att sluta, men jag kan ju som sagt inte bita henne.

      Tack för svaret :)
      Och lycka till, snart dags för nr 2 att komma ju :)

      Radera
  3. Oj svårt! :( Tror man får föröska säga att de är fel, ( Tror de kanske inte är så lätt kanske för henne att förstå :( Men lilla skrollan då. Varför gör hon så?? =) Hon kanske är hungrig på mammas goa axel ;) tss! PUSS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää du varför gör hon så undrar jag med.
      Men hon kan ju inte uttrycka sej så lätt så då ligger väl detta närmast till hands.
      Får hoppas att det går över snart.
      Har sagt till henne på skarpen idag, gjorde ju svinont.
      Hoppas hon kopplar att det var till det bara så hon inte tror jag blir arg bara sådär.
      Men alla säger ju att dom förstår mer än man tror så det gör hon säkert :)

      Radera
  4. sv: Det var ett massutskick till alla som deltagit hittills :). Har du skrivit om tävlingen behöver du självklart inte göra det igen :)

    SvaraRadera